









Tja, mit fransk er ikke specielt godt, så ved ikke helt præcist hvordan denne slags boller skal udtales, men én ting ved jeg. De smager helt vildt godt og er en af mine personlige favoritter.
Dejen er meget rig på smør, men er ikke lig butterdej eller wienerbrød. Og så har bollerne flydende chokolade inde i midten, så længe de er lune. De smager bedst kort tid efter de er bagt, men kan også lunes i ovnen ved lav varme efterfølgende.
Opskriften rækker til 12 brioches (boller). Du skal bruge 12 forme, hvori bollerne kan bages. Jeg bruger nogle mini-tærteforme af metal/aluminium, men du kan også bruge nogle muffinforme hvis du ikke har andet.
Ingredienser til briocherne:
- 250 gram mel
- en knivspids salt
- 30 gram sukker
- 1 pakke tørgær (ca. 11 gram)
- 4 æg
- 45 ml mælk
- 115 gram usaltet smør
- 200 gram chokolade
Fremgangsmåde:
Skær smøret ud i tern og lad det stå fremme, så det kan blive lidt blødt, imens du blander de øvrige ingredienser sammen.
Slå 3 af æggene ud i en skål og pisk dem sammen til en nogenlunde ensformig masse. Du kan sagtens bruge et håndpiskeris.
I en ny skål blander du mel, salt, sukker og gær sammen. Lav derefter en lille fordybning i midten af melblandingen. Nu hælder du forsigtigt dine piskede æg og derefter mælken ned i fordybningen.
Start med at røre i midten af æggeblandingen og bland stille og roligt de tørre ingredienser med æggeblandingen til du til sidst har en fast dejklump i skålen.
Drys lidt mel ud på bordet og ælt dejen deri, indtil den er fast og man kan arbejde med den uden at tilsætte mere mel. Dejen må gerne klistre en lille smule.
Nu ælter du lidt efter lidt smøret i dejen ved at pakke et stykke smør ind i dejen, og derefter ælter dejen indtil alt smøret er indarbejdet, og der ikke er flere klumper tilbage i dejen eller rester af smør på bordet. Fortsæt med dette indtil alt smøret er indarbejdet i dejen. Undervejs kan dejen godt blive ret usammenhængende, men fortvivl ikke. Fortsæt med at ælte og så skal den nok samle sig igen.
Når dejen er færdig, pakkes den godt ind i husholdningsfilm og stilles til hævning i køleskabet. Der skal den stå i mindst 1 time. Dejen kan godt stå til hævning i længere tid uden problemer, hvis du f.eks. gerne vil lave dejen dagen inden, du skal bruge den.
Find din chokolade frem og knæk den ud i 12 lige store portioner.
Find dine bageforme frem og smør dem med smør eller fedtspray.
Når dejen er færdig med at hæve i køleskabet, tages dejen ud af sin indpakning og æltes hurtigt. Del derefter dejen op i 12 lige store dele.
Tag hver dejklump, lav den til en tyk pandekage, pak 1 chokoladeportion ind i dejen og luk dejen forsigtigt, så dejen dækker alt chokoladen godt. Læg hver bolle i en form.
Når alle bollerne er formede, stilles de til hævning med et viskestykke over, et lunt sted i ca. 30 minutter eller til de er ca dobbelt størrelse.
Pisk det sidste æg og brug det til at pensle bollerne, når de er færdige med at hæve.
Bag bollerne i ca. 12 minutter i ovnen ved 200 grader.
Tag bollerne ud af ovnen og lad dem køle af i et par minutter. Tag dem derefter ud af deres forme og server dem lune og lækre.
Velbekomme og god fornøjelse.